GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@inh.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?

Articles

Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR
116:  1940:Josep M. Carreras i el pont aeri atlàntic

116: 1940:Josep M. Carreras i el pont aeri atlàntic


El millor alumne de l’Escola d’Aeronàutica de Catalunya que dirigia Josep Canudas fou Josep Maria Carreras i Dexeus (Barcelona, 1906-1989). Carreras havia començat com a afeccionat dins de la Penya de l’Aire. Va obtenir el títol de pilot el 1927. El 1931 demostrà que era possible volar damunt del desert del Sàhara, car realitzà, amb èxit, la travessia d’anada i tornada fins a Canàries seguint el trajecte Barcelona-Cartagena-Larraix-Agadir-Cap Jugy-Gando/Gran Canària. El 1933, posà en marxa la Línia Aèria Barcelona-Andorra, amb destinació a l’aeroport de Seu d’Urgell. El gener de 1936 volà, en 9 dies, fins a Guinea. L’itinerari fou : Barcelona/El Prat de Llobregat-Alacant-Orà-Colomb Béchard-Reggan-Bidó-Gao-Niamei-Kotonu-Lafos-Duala-Bata. De juliol de 1936 a gener de 1939, Carreras, militaritzat, com tots els pilots catalans, col·laborà amb l’Exèrcit de l’Aire. Exiliat a Londres, esdevingué (ell i Pepa Colomer, la dona amb qui es casaria, també pilot) formador d’aviadors de la Royal Air Force, la R.A.F. El 1940, davant de la imminència d’atacs nazi-alemanys, col·laborà, estretament, amb Josep Canudas (que s’havia exiliat a Canadà), en la organització del pont aeri sobre l’Atlàntic Nord, que tenia com a objectiu esquivar els submarins alemanys. El punt de partida eren els aeroports de la Costa Est dels Estats Units i Canadà. La ruta: Terra Nova-Islàndia-Escòcia. Els avions transportaven soldats, armament, municions, aliments. Aquest pont aeri fou decisiu per a frenar la invasió alemanya d’Anglaterra. Carreras, d’altra banda, pilotà l’avió que va dur a Winston Churchill a les conferències de Teheran, Ialta i San Francisco. L’endemà de la Victòria, Carreras va esdevenir Sir Joseph Carreras.

 

 

Francesc Roca

 

 

 

 

Per saber-ne més : Rafael Battestini : Josep Mª Carreras i Dexeus. Ms, sd.



11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici