GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@inh.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?

Articles

Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR
87: Manuel Saumell i la identitat musical cubana

87: Manuel Saumell i la identitat musical cubana


L’aportació musical de Manuel Saumell i Robredo (L’Havana, 1817-1870) és interessant car «quan Carlos-Manuel de Céspedes inicià la lluita per la independència del poder espanyol, Saumell ja havia creat unaa música de gran qualitat i, al mateix temps, inconfusiblement cubana, de manera que encara que Cuba no existia com a Estat, si tenia ja una identitat musical i cultural definida». Féu, llegim, «una música que naixia cubana, deutora tant dels patrons europeus com dels africans». Saumell va estudiar piano i harmonia amb músics com Edelman o Pyke, i molt aviat, al 1839, als 22 anys començà la composició d’una òpera amb protagonistes i  ambient cubans, que volia reflectir la vida popular de la societat de l’illa. «Aquest projecte sense precedents a l’Amèrica Llatina es va veure frustrat.» Al 1844 fundà, al costat de Ramon Pintó i  de Josep Miró el Liceu Artístic-Literari de L’Havana. Nou anys després, al 1855, Ramon Pintó, que havia nascut a Barcelona al 1805, fou detingut i condemnat a mort (al garrot), acusat de lluitar per l’alliberament de Cuba. Pintó ha esdevingut un heroi nacional i Saumell és l’iniciador del nacionalisme musical cubà. Una de les seves composicions és una contradansa titulada El Somatent. Segons Josep Martí (o José Martí, un dels més grans artífexs de l’alliberament de les colònies americanes, fill de valencià), somatent és «el resultat de la fusió fonètica dels vocables catalans ‘som’ i ‘atents’, que signifiquen ‘estem en guàrdia’». I Somatent «era el nom d’una revista independentista catalana que arribava a Cuba clandestinament».

Francesc Roca

Per saber-ne més: www.trabajadores.cubaweb.cu/proposiciones/cuba/el-



11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici