GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@histocat.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica

Articles i documents

Autors
1714
Canàries i Catalunya
Cap a la independència de Catalunya
Catalunya medieval
El franquisme avui
Els ibers i la Corona d'Aragó avui
Emblecat
Espanya contra l'estat i el regne de Catalunya
Etimologia de la paraula "Catalunya"
Heràldica catalana a Espanya i el món
Independències americanes
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?
Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR
Xavier Díez. Catalunya i l

Xavier Díez. Catalunya i l'independentisme


Hi ha la sensació que hom resta lligat a un estat incapaç d'evolucionar

 

Xavier Díez

 

Ruedo Ibérico, revista fundada a l'exili parisenc als seixanta, aplegà les dosis més grans de clarividència sobre el que aleshores s'esdevenia a l'Estat, i que feien vaticinar el fracàs de la Transició. Així, el 1970, un analista amb el pseudònim de Ricard Soler anticipava la reconversió del règim en una democràcia de baixa qualitat a partir de la submissió dels diversos partits a l'oligarquia administrativofinancera de l'Estat, amb la tolerància d'unes classes mitjanes porugues i vulnerables en un estat corromput transversalment pel franquisme i una estructura social extremament desigual, amb l'excepció, és clar, de Catalunya i el País Basc. Això ja feia intuir un conflicte embolicat amb banderes.

Precisament el relat oficial sobre la qüestió catalana, el que ofereix el règim de bipartit únic (PSOE-PP), és interpretar aquest conflicte com l'aparició i aprofundiment del nacionalisme per generació espontània, via conspiració judeomaçònica. Amb una certa facilitat, des del Principat caiem en el parany emocional i expliquem el progressiu distanciament amb Espanya des d'una dimensió sentimental. Descobrim que no ens estimen i ens costa trobar explicacions racionals fins al punt de caure en un complex de culpa. Tanmateix, aquesta paraula màgica, atiada des del poder hispànic amb ànim ofensiu, nacionalisme, representa l'arbre que ens tapa el bosc. Perquè, no és Catalunya la que té problemes, sinó Espanya, que amb el seu capteniment tancat i paranoic queda en evidència.

Perquè el que encara avui anomenen “problema catalán” no es tracta exclusivament d'una qüestió nacional, sinó que ens trobem davant d'un xoc entre cultures polítiques, entre una concepció teològica del poder imperial (la sacralització de la monarquia o la constitució) contra el republicanisme català, en què és el ciutadà l'exclusiu dipositari de la sobirania. Pocs recorden que Barcelona i Figueres van ser les darreres capitals de la República. La dictadura i la seva reconversió monàrquica han estès el virus de la corrupció i l'autoritarisme franquista a la societat i les institucions, mentre que a la pràctica el Principat esdevé encara la tàcita capital de la República del 1931, en el sentit que hi predominen els valors democràtics, ètics, liberals i socials que a Espanya van ésser sotmesos a un extermini físic i intel·lectual. El Constitucional és un exemple clar de com els residus franquistes romanen adherits a les institucions. Els seus magistrats s'obstinen a emular un consell d'aiatol·làs que pren la Constitució com a paraula del profeta mentre trepitja el concepte superior de sobirania popular. Com s'assenyalava quaranta anys enrere a Ruedo Ibérico, la supervivència d'una cultura política totalitària, amb un decorat democràtic, empra l'odi al “nacionalisme” català com a eina cohesionadora d'un país, Espanya, que sembla conformar-se amb l'emoció buida, l'exaltació catàrtica, sense capacitat de seducció entre aquells poc amics de cridar o exhibir adhesions inquebrantables a un model d'estat caduc.

En aquest context, des dels nombrosos fracassos i desenganys amb una Espanya superficialment democràtica, els catalans no hem esdevingut més emocionals ni nacionalistes, sinó desencisats, malfiats i pragmàtics. Hi ha la sensació que hom resta lligat a un estat (i també a una nació, l'espanyola) incapaç d'evolucionar davant els nous paradigmes democràtics.

Hem experimentat en diversos episodis (el fracàs dels processos de memòria històrica, la guerra de l'Iraq, l'actuació de l'Audiencia Nacional, l'absència de polítiques de benestar, la llei de partits, les agressions a l'Estatut, l'anticatalanisme...) la constatació que la pertinença a l'Estat espanyol implica inseguretat democràtica. Descobrim que, com a darrera frontera de la República, estem en guerra freda contra els hereus de l'Espanya Nacional. En conseqüència, s'ha complert la profecia de Ramon Trias Fargas: “Els catalans no seran independentistes fins que els hi obliguin”.

 
 


11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici